Nauka - doświadczenia - zabawa
WŁASNA KUCHNIA
JADŁOSPOSY
Miejsce, gdzie dziecko jest najważniesze!
- Kolbuszowa
- Majdan Królewski
- Głogów Małopolski
własna kuchnia - jadłospisy
Nasze przedszkole i żłobek posiłki dla dzieci w formie śniadania, zupy, drugiego dania i podwieczorku przygotowuje we własnej kuchni za zgodą Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej.
Informacja dotycząca żywienia dzieci w Niepublicznym Żłobku i Przedszkolu „Słoneczny Zakątek”
Informujemy, że w naszej przedszkolno – żłobkowiej kuchni, przygotowując codzienne posiłki, wykorzystujmy składniki, które mogą powodować alergie lub reakcje nietolerancji.
Lista składników alergennych – załącznik do Rozporządzenia 1169/2011
1. Zboża zawierające gluten (tj. pszenica, żyto, jęczmień, owies, pszenica orkisz, kamut lub ich odmiany hybrydowe) oraz produkty pochodne.
2. Skorupiaki i produkty pochodne.
3. Jaja i produkty pochodne.
4. Ryby i produkty pochodne.
5. Orzeszki ziemne (orzeszki arachidowe) i produkty pochodne.
6. Soja i produkty pochodne.
7. Mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą).
8. Orzechy, tj. migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, pistacje/orzech pistacjowy, orzechy makadamia i produkty pochodne.
9. Seler i produkty pochodne.
10. Gorczyca i produkty pochodne.
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne.
12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/l w przeliczeniu na SO2.
13. Łubin i produkty pochodne.
14. Mięczaki i produkty pochodne.
Jeżeli Państwa dziecko jest uczulone na któryś z wyżej wymienionych składników, prosimy o przekazanie takiej informacji wychowawczyni grupy, do której uczęszcza dziecko.
(1) oraz produkty pochodne, o ile obróbka, jakiej je poddano, najprawdopodobniej nie wpływa na zwiększenie alergenności, ocenionej przez właściwy organ w odniesieniu do produktu, z którego powstały.
Data aktualizacji: 01.09.2017
Instytut Żywności i Żywienia Zalecenia przy sporządzaniu podstawowych posiłków
ŻYWIENIE NA WAGĘ ZDROWIA
Udział procentowy posiłków:
1. Przy pobycie ośmiogodzinnym i co najmniej trzech posiłkach / śniadanie, obiad, podwieczorek/ udział procentowy powinien wynosić ok. 70 – 75% całodziennego zapotrzebowania energetycznego.
2. Posiłek obiadowy – powinien stanowić 30% całodziennego zapotrzebowania energetycznego
Rozkład posiłków:
1. Przy pobycie ośmiogodzinnym – minimum trzy posiłki : śniadanie, obiad, podwieczorek.
2. Przy pobycie pięciogodzinnym muszą być dwa posiłki główne : śniadanie i obiad.
ŚNIADANIE:
Powinno być obfitym posiłkiem W skład powinna wchodzić zupa mleczna oraz pieczywo mieszane z masłem, serem lub wędliną oraz jajka, warzywa lub owoce. Owoce można zastąpić dżemem lub marmoladą. Zupę mleczną można zastąpić słabą herbatą z mlekiem lub mlekiem z kakao. W jego skład powinny wchodzić: produkt białkowy jak ser, jaja, wędlina, lub mięso przygotowane na zimno, pieczywo mieszane (chleb biały, razowy itp.) masło (może być dobra margaryna), warzywa, owoce. Warzywa: liść sałaty, rzodkiewka lub szczypiorek.
OBIAD:
Najbogatszy w energię (kalorie) posiłek, – powinien być wysokoenergetyczny, – powinien dostarczać w odpowiedniej ilości wszystkie podstawowe składniki odżywcze (białko, węglowodany, a także składniki mineralne i witaminy), – powinien się składać z dwóch dań: pierwszego dania: zupy przygotowanej z pełni dostępnych sezonowych warzyw i owoców;? drugiego dania: którego podstawą powinna być potrawa z produktów białkowych np. z mięsa, podrobów, ryb, jaj, sera, lub tzw. potrawa półmięsna złożona z mięsa i warzyw lub z mięsa i kaszy czy mąki,? – powinien zawierać dwie potrawy z warzyw, przy czym jedną w postaci surówki, – jeżeli w skład obiadu wchodzi zupa z dużą ilością warzyw, to wtedy w skład drugiego dania oprócz ziemniaków wchodzi już tylko jedna jarzyna. Nie należy podawać ziemniaków dwa razy np. do zupy i do drugiego dania, tak samo nie należy również podawać dwa razy kaszy czy makaronu i to nie tylko w daniu obiadowym, ale również w ciągu dnia, – jeżeli nie pokrywa zalecanego zapotrzebowania kalorycznego, tj. ok. 35% całodziennej racji pokarmowej, powinien być uzupełniany deserem (podwieczorkiem).
ZUPY:
Należy przygotowywać na wywarach jarskich (warzywnych)lub mięsnych z dodatkiem głównego składnika, który nadaje zupie charakterystyczny specyficzny smak. Zupy dla dzieci należy podprawiać niskotłuszczową śmietaną lub mlekiem albo masłem czy mąką – rzadko zasmażką. Zaleca się podprawianie mlekiem bądź jogurtem lub kefirem wzbogacając zupę w pełnowartościowe białko oraz wapń ograniczając udział tłuszczu.
DRUGIE DANIE:
Powinno składać się z produktów białkowych, najlepiej pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, ser, jaja, drób), produktów bogatych w węglowodany złożone (ziemniaki, kasza, kluski itp.) oraz dodatków warzywnych (surówki, warzywa gotowane).
PODWIECZOREK:
Posiłek trudny do zrealizowania. Jeżeli dziecko je późno obiad, mogą to być owoce lub napój mleczny lub mleczno – owocowy. Jeżeli dziecko zjada wcześnie obiad – podwieczorek może być podobnym posiłkiem jak drugie danie.
KOLACJA:
Powinna być spożywana ok. 3-4 godzin po obiedzie i ok. 2 – 3 godziny przed snem. Powinna być pełnowartościowa, złożona z potraw nie obciążających układu trawiennego. Może to być zupa mleczna (o ile nie dostało jej dziecko na śniadanie) z kaszą lub kluskami, ziemniaki z mlekiem zsiadłym (jogurtem lub kefirem), warzywami, pieczywo mieszane z chudym mięsem lub wędliną, sałatka jarzynowa w uzupełnieniu owoce.
Nasze przedszkole oferuje swoim wychowankom cztery posiłki dziennie:
- śniadanie,
- obiad: zupa,
- obiad: II danie,
- podwieczorek,
które realizują 75 % całodziennej racji pokarmowej. Jadłospisy przedszkola układane są zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia dzieci na podstawie wytycznych IŻiŻ. Kuchnia nadzorowana jest przez SANEPID. Jadłospis jest zaplanowany na cały tydzień i dostępny dla rodziców na tablicy w jadalni i w holu przedszkola. W naszej kuchni nie korzystamy z gotowych produktów typu: sałatki ze słoików, mięso konserwowane. Podajemy dzieciom produkty najwyższej jakości. Sami robimy gołąbki, naleśniki, kluski leniwe, racuchy, pierogi, musy, koktajle itp., wykonujemy świeże surówki z warzyw tuż przed podaniem, podajemy prawdziwe masło, naturalne jogurty i soki. Zwracamy uwagę, aby produkty nie były chemicznie konserwowane. Staramy się podawać dzieciom takie posiłki, które najbardziej lubią, muszą jednak być urozmaicone i wartościowe, wykonane smacznie jak w domu. W ciągu dnia dzieci mają nieograniczony dostęp do źródlanej wody niegazowanej, otrzymują także herbatkę owocową, rumiankową, miętową lub sok oraz kompot z owoców.
UWAGA
Dzieci bez ograniczeń mają udostępnioną do picia wodę mineralną niegazowaną podawaną w naczyniach jednorazowego użytku.
Zawsze jesteśmy przygotowani na dokładki !!!
WYMAGANIA DOTYCZĄCE ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH UŻYTYCH W ŻYWIENIU DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
Zgodnie z par. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 roku / wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r. /
par. 2
1. Środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednistkach systemu oświaty muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej.
2. Środki spożywcze o których mowa w ust. 1, dobiera się w taki sposób, aby:
– na całodzienne żywienie składały się środki spożywcze pochodzące z różnych grup środków spożywczych;
– posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) zawierały produkty z następujacych grup spożywczych: produkty zbożowe lub ziemniaki, warzywa lub owoce, mleko lub produkty mleczne, mieso, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych i inne nasiona oraz tłuszcze;
– zupy, sosy oraz potrawy sporzadzane były z naturalnych składników bez użycia koncentratów spożywczych, z wyłączeniem koncentratów z naturalnych składników;
– od poniedziałku do piatku były podawane nie więcej niż dwie porcje potrawy smażonej, przy czym do smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40% 5) napoje przygotowywane na miejscu zawierały nie wiecej niż 10 g cukrów w 250 ml produktu gotowego do spożycia
– kazdego dnia były podawane:
a) co najmniej dwie porcje mleka lub produktów mlecznych,
b) co najmniej jedna porcja z grupy mięso, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych
c) warzywa lub owoce w każdym posiłku
d) co najmniej jedna porcja produktów zbożowych w śniadaniu, obiedzie oraz kolacji
– w żywieniu całodziennym było podawane przynajmniej pięć porcji warzyw lub owoców;
– co najmniej raz w tygodniu była podawana porcja ryby.
par.3.
Do dnia 31 grudnia 2016 r. w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty mogą być stosowane grupy środków spożywczych oraz wymagania, jakie muszą spełniać środki spożywcze określone w przepisach, o których mowa w par. 4.
par. 4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpień 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań , jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz. U. poz. 1256)
par. 5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 01 września 2016 r.
Minister Zdrowia : K. Radziwiłł